Friday, March 25, 2011

pertama kali memakai mu

assalam

KHAMIS-24 MARCH 2011

NAK JAKOOOON SEKEJAP!!  ;P

aku telah memakai contact lens berwarna hitam dan bersaiz 14.5.
beli dari MISS PIJA yang telah menjadi salah sorang ejen lens2 dari korea woahhh
dengan harga RM35 termasuk postage..n lens case RM2 only..murahkan
tahan selama setahun selepas kita bukak botol lens uh..galakkan pakai 6 hingga 8 bulan sahaja
cubaan pertama:
sangat susah memakainya..take time tapi xde la sampai berminit-minit  or berjam-jam hahaha..
orang lain tolong pakaikan pon tak masok2 jugak..
berair mata aku..rasa macam masuk habuk..
mata berkelip2
lastly,ajaib plak mata nampak terang tanpa berkaca mata...lalalala...bajet cun r bile tak pakai cermin mata hahhaha
nak pakai lens ni ada stepnya..so aku kena ikut step2nye ngan betol ok!!
1.basuh tangan bersih2
2.cuci lens dengan pembilas lens( tidak boleh kasar2 ok bila nak cuci tu)
3.letak lens dihujung jari....
4.bukak mata aku sebesar2 nye( jgn nak mengerlip plak)
5.dah masuk lens tu...adjust sikit
peringatan...jgn sampai lens tu kering masa nak pakai uh...ok...basahkan ngan pembilas lens..n bukan dengan air paip ok.
cara-cara nak jaga lens...( aku selongkar2 kat google je haha)


Cara menjaga Lens amat mudah. Anda hanya perlu ikut seperti yang saya syorkan di bawah:
Untuk penggunaan yang selesa pada kanta anda, adalah penting untuk mengikuti arahan yang diberikan oleh Pengamal Penjagaan Mata. Kegagalan untuk mengikuti rawatan kanta mata yang benar boleh mengakibatkan masalah mata serius.
Pembersihan dan pembilasan sangat penting untuk menghilangkan lendir, sekresi, dan bahan yang mungkin telah terakumulasi selama digunakan. Lakukan ia selepas digunakan dan sebelum disimpan.
Bahaya kuman hanya boleh dihilangkan dengan pembersihan dan pembilasan yang betul.
Dapatkan nasihat doktor.
Jangan pernah meletakkan lens anda di mulut anda atau apapun selain menggunakan seperti apa yang dicadangkan untuk pembersihan atau pembilasan kanta anda.
Jangan bilas di dalam air, kerana ini boleh menyebabkan ia mengandungi banyak kotoran yang dapat sudah tercemar atau kanta anda boleh rosak seterusnya menyebabkan jangkitan mata atau kecederaan.
Letakkan setiap kanta ke ruang yang betul dari sistem simpanan kanta dan pastikan kanta benar-benar tenggelam ketika ia tidak sedang digunakan. Awas! Kanta akan rapuh jika tidak terendam.
Carilah nasihat daripada anda Eye Care atau Pengamal jika kanta anda perlu disimpan untuk masa yang lama.
Kanta anda juga harus diganti secara berkala, sebagaimana disarankan oleh pengeluar kanta atau anda Pengamal rawatan mata.
Jangan gunakan air paip untuk bilas kanta anda! Gunakan air pembilas yang telah disyorkan.

simpan lens dalam lens case ini seperti ini
contoh pembilas lens...dapatkan dikedai seperti watson, guardian..kawan aq syorkan...murah je.

Read more: kat sini untuk tahu lebih lanjut ;)


yeay macam nak termuntah kan baca aku punye ayat skema x skema kan..blog ni memang untuk di muntahkan. hahahhaha...so...jgn lupe sediakan baldi...aku xdan nak cuci muntah si pembaca yg muntah-muntahan
Terima kasih kerana sudi membaca.kalau rajin komen la ye.hee

2 comments:

cikrosLOLO said...

hahaha.~ aku nmpak ! aku nmpak..mate itam ko da jadik beso..ngee~

Unknown said...

;P....yeahhhh pnjg umo...nnt aq nk try hijou plak..hahahaha...